Tekno

Kosminen DNA vai Pompeijin viimeiset päivät

teksti: Sam Inkinen
kuvat: Rami Salle

Tekno. Ulkopuolelta katsottuna se on piinaavaa konemaista jytkytystä. Rockia kuuntelevat vanhukset inhoavat sitä. Sisältäpäin katsovat pitävät sitä ylivertaisena hauskanpitona, isona tanssina ja jopa uskonnon korvikkeena. Musiikin ohella kyse on vuosia kypsyneestä kulttuurista, johon yhdistyvät musiikki, klubit ja teknologiset fantasiat. Musiikki ja huviteollisuudelle tekno on pelastus. Mutta onko musiikki- ja huvibisnes itsensä teknon tuho?


"Tekno tuli, otti ja valloitti meidän kaikkien sydämet", sanoo toimittaja-kulttuurintutkija Cosmo, 42.

Cosmo koki oman teknoherätyksensä kaksi vuotta sitten Töölönkadulla Berlin-klubilla. Sen jälkeen teknosta on tullut hänelle filosofia ja elämäntyyli. Teknossa yhdistyvät rockin kapinallisuus ja uuden tanssimusiikin energiavirta.

Vuosi -92 merkitsi teknomusiikin lopullista massaläpimurtoa. Tekno nousi alakulttuurista populaariksi yökerho-viihteeksi. Uusi, mullistava konesoundi täytti rock-lehtien palstat ja uuden musiikin analyysit. Tekno valloitti klubit ja keräsi bailaajat mannerta hämmentäviin "woodstockeihin". MTV:n Party Zone säteili teknovideoita yleisempään tietoisuuteen.

Myös Suomessa tekno oli kesän biitti. Paikallisradiot kiinnostuivat uudesta tulokkaasta. Valtamedia kirjoitti teknosta - pääasiassa väärin. Teknoalbumeja alettiin myydä yhtä hyvin Keravan Maxissa kuin Vuorikadun StreetBeatissa.

Samalla kevyttekno alkoi jytkyttää käytännöllisesti katsoen kaikkialla: Adlonissa, Hesarilla, Rooma-kahvilassa - Ky-Exitillä, Kaivohuoneella ja Monetariossa... Tekno raikui myös maalaisdiskoissa ja koulubailuissa. Oma pieni vallankumouksensa toteutui Vanhalla ylioppilastalolla, jonka Pulse-spektaakkelit eivät jakaneet kuppilan sumuista älynharjoitusilmapiiriä.

Itse asiassa jo kaksi vuotta oli levoton tekno-liikehdintä näkynyt Helsingin yössä. Iloiset klubbarit istuttivat kaupunkiin uuden elektronisen huumeen: tanssin!

"Taiteiden yön Rakkauden Paraati oli meidän lopullinen vastaus. Tuhansia tanssijoita Aleksilla! Hardcore Mother Earth!"

Biitin lyhyt historia: acidista teknohouseen

Mitä on tekno?

Teknoa on käytetty kuvaamaan niin montaa eri asiaa, että sana on menettänyt alkuperäisen merkityksensä. Tekno on nimensä mukaisesti voimakasta ja monotonista konemusiikkia. Sitä hallitsevat syntetisaattori, sämpleri ja MIDI-ohjelmointikieli.

Tarina on lyhyesti tämä. Syntetisaattori korvasi sähkökitaran. Digitaalinen MIDI-kieli korvasi nuotit. Kitarabändin tilalle tuli konettaan ohjelmoiva 20-vuotias babyface. Ei siksi ihme, että teknon suurimmat kriitikot ovat kyyniset perusrokkarit, joiden mielestä teknoa pidetään aivottomana konejumputuksena.

Tekno ei itse kiellä monotonisuuttaan, se leikkii ja flirttaa bittien konemaisella tylsyydellä. Otetaan esimerkiksi saksalaiset Westbamin teknohymni Mayday. Se on iskevä ja yksinkertainen teknobiisi. Mayday puhuttelee elämyksellisellä sielullaan ja kovaksi keitetyllä ilmeettömyydellään. Mayday on peili, johon voi heijastaa juuri niin paljon tai vähän omasta päästään kuin pystyy.

Rakkaalla skidilla on tuhat nimeä. Laajasti ottaen tekno on osa viime vuosina suosituksi tullutta tanssimusiikia, josta käytetään maailmalla yleisesti nimiä "adic" ja "house". Termi tulee mustien englanninkielisestä slangisanasta 'to acid', joka tarkoittaa lainaamista ja miksaamista.

House syntyi 80-luvun puolivälissä Detroitissa ja Chicagossa, kun mustat deejiit ja syntikkavelhot kehittivät sen hiphopin, rapin, funkin ja futu-rockin pohjalta. Housin varsinaiset avaussanat lausuttiin, kun detroitilaiset tuottajat Juan Atkins, Derrick May ja Kevin Saunderson sulattivat uudet tanssisoundit konemusiikkiin saksalaiseen uranuurtajaan Kraftwerkiin. Tältä ajalta periytyy myös Detroitin kuuluisa Inner City -yhtye.

Housen merkittäviä taustavaikuttajia olivat myös 70-luvun lopun brittiläiset futu-bändit The Human League, Depeche Mode ja MOD sekä japanilainen Yellow Magic Orchestra, mystinen Kitaro ja karismaattinen Yello. Muista uuden tanssimusiikin syntyyn vaikuttaneita sounditaitureita olivat mm. Blake Baxter, Neal Howard ja Jean-Michel Jarre. Kieltää ei myöskään voi Brian Enon, Karl Heinz Stockhausenin ja Georgio Moroderion kaltaisten avantgardistien merkittävää taustapanosta.

Aluksi ei oikein kukaan ymmärtänyt, mistä oli kyse, mutta uuden TR 808 - rumpukoneen tahdistama uusi teollinen valloitti sydämet ja herätti vihat. Uusi syntetisaattorilla taiottu tanssimusiikki iski etenkin räpin ja hip hopin myötä kasvaneeseen levottomaan sukupolveen. Englantilainen tajuntalehti i-D kommentoi: "Acid on merkittävin ja väärinymmärretyin nuorisoilmiö sitten punkin."

Detroitin koulukunta toi housen samalla tavalla Eurooppaan kuin Josaphine Baker 20-luvulla charlestonin. Räjähtävä tanssimusiikki valloitti ensin Lontoon ja Ibizan bailauskeskukset ja - aciiiiiiid! - yhtäkkiä sadat konemusiikin tekijät loivat siitä omat kansalliset versionsa. Sen jälkeen house jakaantui useisiin erilaisiin alalajeihin: teknohouse, eurohouse, italohouse, ragga-house, harthouse, cyberfunk... Termit aiheuttavat usein sekaannusta. Esimerkiksi Belgiassa puhuttiin pitkään 'nu beatista' eikä housesta.

Uuden audiopiristeen pyrkimyksenä oli musiikillinen ekstaasi, hurmio ja innostunut hauskanpito. House-pohjaista varhaisteknoa edustivat Suomessa mm. parin vuoden takainen Guru Josh -konsertti ja Katajannokan varastossa järjestetyt ensimmäiset warehouse-bailut.

Ravit eli: Get Out of Your Head

"Mä en tietenkään halua kuolla happosateisiin mutten ikäväänkään", kiteyttää ranskansuomalainen kauppatieteilijä Michel, 26. "Mun ensimmäinen house-kokemukseni oli vuonna -89 Ibizan Pachassa. Se oli jotenkin uskomatonta. Jengi bailasi hikisenä aamu-kahdeksaan asti - ja lähti sitten jatkamaan Amnesiaan."

Kun perinteinen disco tai klubi ei enää riittänyt, syntyivät ekstaattiset teknobailut eli ravet (suom. ravit). Teknoraveja hallitsee kolme kulttiesinettä ylitse muiden: massiivinen äänentoistipatteri, värikkään laserit ja villisti vilkkuva stroboskooppi. Ultraviolettivaloa käytetään syvyyttä luovana avaruusefektinä.

Yleensä ravien pyrkimyksenä ovat mustat värisävyt ja tilan kolkko ja lämmin yksinkertaisuus. Bassolinja kuuluu mutta myös tuntuu kovaa. Pikantti mutta tärkeä yksityiskohta on savukoneen kemiallinen tuoksu. Samantyyppistä mutta rajoitutempaa muotoa noudattaa teknon klubimiljöö. Discon materialistinen tanssilattia on muuttunut ravien henkiseksi tanssiavaruudeksi.

Ravit ovatkin eräänlainen sähköinen noitapiiri, jonka magneettikentässä kuvastuvat scifi-kirjailija Arthur C. Clarkin sanat: "Kun teknologia kehittyy tarpeeksi, lähestyy se taikuutta." Talking Headsin Stop Making Sense on 90-luvulla Get Out Of Your Head.

Teknosta tuli 80-luvun lopussa tanssimusiikin hiukkaskiihdytin. Itseasiassa ajatus tanssista on yhtä vanha kuin tekno. Kraftwerk julkaisi jo vuonna -73 huonommin tunnetun biisin Tanzmusik. Tuskin kukaan kuuntelee teknoa tansimatta ainakin mielessään, vaikka viime aikoina myös nojatuolikuuntelu on ollut kasvussa.

"Ravit ovat villi, viiden aistin multimediakokemus. Ainoa hetki, jolloin voin kokea uskonnollisuutta, on raveissa", tunnustaa Michel.

Raveista kasvoi nopeasti tuhansien ihmisten hypnoottinen ja puoliuskonnollinen vitamiinipaukku - eräänlainen hyperpersoonallinen 'contact high'. Raveista tuli tanssimusiikin sähköinen jumalanpalvelus, deejiistä digitaalisen ajan pastori ja teknobiitistä uusi Pyhä Ehtoollinen.

"Mulle reivit ovat jonkinlainen meditaatioharjoitus; sisäinen puhdistuminen ja täydellinen tyhjentyminen, jossa voi unohtaa arjen murheet ja mullistukset", summaa Michel. Harmoniaa ja hyvää tunnelmaa korostaa myös Cosmo; "Yksi kaikkein onnistuneimmista raveista olivat Nessin järjestämät uuden vuoden bailut Lepakossa. Fiilis oli upea. Ihmiset halailivat toisiaan ja toivottivat kaikille parempaa uutta vuotta. Se oli just beautiful."

Tieto teknoraveista liikkuu flaijereilla - kauniisti suunnitelluilla mainoksen ja kutsun yhdistelmillä, jotka levitetään viidakkorummun tavoin kädestä käteen. Ulkoinen hype pidetään varsinkin "laittomissa" raveissa minimissään. Ulkomailla raveja myös siirretään viime tipassa - viranomaisten pelossa.

Myös Suomessa on tekno kerännyt hyvin erilaiset ihmiset yhteen. Kotimaisten teknobailujen henkilögalleria on ulottunut varsinaisista ammattibailaajista taiteilija Rosa Liksomiin, runoilija Roo Ketvelliin ja Raptorin Izmoon. Kyberfriikkien, opiskelijoiden ja roolipeligurujen keskellä on voinut törmätä varsinaiseen mediaevankelistojen armadaan Radio Cityn Magesta, Njassasta ja Bello Romanosta Radio Ykkösen partygirl Minttu Vesalaan.

Teknosta tuli hardcore

Teknon Aleksanterin valloitus alkoi suurin piirtein samaan aikaan, kun Berliinin muuri murtui. Länsi-Berliinin avoin merirosvosatama yhtyi itäpuolen muutosenergiaan ja tulos oli todennettavissa Tresorin ja Planetin kaltaisissa vangitsevissa teknoluolissa. Kasvoille räjähtänyt suosio yllätti deejiit ja klubinpitäjät. Agressiivinen tekno oli kuin hallitsematon tietokonevirus, joka eteni epidemiana kaupungista ja klubista seuraavaan.

Teknon tietynlaiseksi arvomääreeksi syntyi mittayksikkö "bpm" - beats per minute - joka kertoo bassoiskujen määrän. Teknobiisit hivuttivat bpm:n huomattavan korkealle - 130 - 150 bpm:ään. Jo satakaksikymmentä riittää hyydyttämään tavallisen sunnuntaidiskoilijan.

Synteettinen teknohouse ei riittÄnyt. Yleisö halusi vielä kovempaa ja räjähtävämpää soundia. Näin syntyi Belgiassa ja Saksassa täysin konemainen 'hardcore'-tekno. Hardcore edustaa äärimmilleen vietyä syntsamusiikkia, joka lataa melodian sijasta yksinkertaisia äänimattoja päällekkäin.

Tekno löysi muitakin uusia muotoja. Murrettuun rytmiin uskovat 'breakbeat' ja 'breakcore' sinkauttivat entistä nopeammat, 150 bpm:n rytmikierrokset Englantiin. Räppiä, teknoa ja reggaeta yhdistävä 'ragga'-tekno nousi viime kevään ja kesän lontoolaiseksi klubikoodiksi. Afro-vaikutteet näkyivät myös Etelä-Euroopassa - mm. Espanja-tekno imi raggahousesta itseensä uusia viboja.

Teknon viimeisin läpimurto on 'ambientin' ja 'trancen' nimellä kulkeva meditaatiomusiikki. Sielunmaisemaltaan ambient lähestyy John Cagen ja Philip Glassin minimalismia. Se on pikemminkin äänien värikylläinen valtameri kuin lineaarinen sävelkulku. Ääriesimerkistä käy suositun The Orb - yhtyeen 42 minuutin mittainen biisi The Blue Room.

Citius, altius, fortius

Mikä teknossa viehättää?

Tekno perustaa hyvin pitkälle samoja perusarvoja kuin rock 50-luvulla: nuoruutta, kapinallisuutta ja vapaudenhalua. House on 90-luvun rock ja tekno sen punk. Sanoitukset ovat yleensä typistettyjä ja yksinkertaisia iskulauseita, jotka kiteyttävät modernin maailman fiiliksiä tyyliin: "Liberty - freedom - rave - dance!"

"Teknossa viehättää sen energia, tanssi ja vapauden ajatus. Koko fiilis on upea mystinen kokonaisuus. Tekno on positiivinen ja tulevaisuususkoinen elämäntapa", innostuu Michel.

"Tekno on innostava sähköshokki ja alkuaine hyvään oloon - parasta mitä planeetan päältä löytyy", jatkaa kotimainen teknoyhtye Style Profile.

Kriitikot protestoivat. Täysin ulkopuoliselle tekno hajoittaa pään. Se on hysteeristä, luoksepääsemätöntä konejytkettä samaan tapaan kuin hevi tai punk niihin vihkiytymättömille.

Teknobiisit ovat kuitenkin erilaisia. Eskimoilla on 50 eri sanaa lumelle. Koneellisessa musiikissa pitäisi olla satoja eri termejä kaikille eri basso- ja rytmivariaatioille. Tekno on mustavalkoinen, mutta sillä on miljoona erilaista sävyä.

"Toisin kuin yleisesti luullaan, ei teknon säveltäminen ole ainakaan yhtään helpompaa kuin rockin tai discon. Teknossa on kaikki sallittua, rajat on tehty murrettaviksi. Me voidaan sämplätä yhtä hyvin Mozartia kuin Victor Klimenkoa biiseihimme", opastaa eurokelpoista teknopoppia soittava Dance Nation.

Sämplekulttuurin myötä otolliseksi Sammon ryöstöksi tulivat mm. lastenlaulujen ja klassisten sinfonioiden totaalikäsittely. Niin Beethoven ja Orfin Carmina Burana kuin Peppi Pitkätossu ovat kelvanneet uhmakkaiden re-mixien pohjaksi.

Teknoon liittyy inhimillinen kokemusnarkomania. On saatava enemmän, lujempaa ja parempaa. Tämä selittää ulkomailla raveihin liittyvän huumekulttuurin. Toisaalta asiaa on ylidramatisoitu. Tunnelma ulkomaisissa raveissa on - laajentuneista pupilleista huolimatta - yleensä lämmin ja toverillinen.

"Kolme vuotta sitten riitti discovalaistus ja 120 biittiä minuutissa. Sitten tuli stroboskooppi ja laserit. Musiikin tempo ja desibelit kovenivat. Ainut mikä enää tyydyttää on Mayday ja ylöspäin", kuvaa Michel.

Nähdä Mayday ja kuolla. Mayday oli tämän vuoden onnistunein yksittäinen teknotapahtuma - raivopäinen, monikansallinen tekno-spektaakkeli, johon osallistui 15.000 euroreivaajaa. Kölnin Sport und Schwimmhalleniin oli kerätty 16 deejiitä ja 100.000 watin äänentoisto. Vapunaattona klo 20 alkaneet bileet jatkuivat yhtämittaisena tekno-oopperana seuraavaan iltapäivään. Maisema muistutti lähinnä Danten helvettiä, kun ympäri Eurooppaa saapuneet reiverit muuttuivat roboteiksi, ninjoiksi ja kaaoskvarkeiksi. Innokkaimmat uskontunnustajat tanssivat saksalaisen oluen ja energiajuomien avulla keskeytyksessä 18 tuntia.

"Vaikea kuvitella elämääni enää ilman teknoa. Ainakin se olisi toivottoman latteaa. Tekno on niin hyvää, ettei sitä voi koskaan unohtaa. Seksistä voi vielä jonkin aikaa kieltäytyä - teknosta ei", heittää Michel.

Mistä moinen vakavuus? Teknohan on kai kuitenkin vain musiikkia?

"Tässä on olennainen perusero teknon ja popmönjän välillä. Tekno on paljon enemmän kuin musiikkia - se on tapa ajatella ja visualisoida, suhtautua positiivisesti maailmaan, luoda paratiisi omassa päässään."

Der absolut N-R-G

"Teknoa ei aleta kuunnella ensimmäisen herätyksen jälkeen. Multa meni useita kuukausia ennen kuin uin tekno-musiikin sisälle", muistelee Michel.

Tekno kertoo siitä, millaisessa todellisuudessa tänään eletään. Sanoituksissa korostuun ennen kaikkea suhde teknologiaan ja tulevaisuuteen. Yleensä lyriikkaa hallitsee toteava pessimismi ja tietty mustanpuhuva ekstensiaalisuus. Kommentit viittaavat maailmankylän valtarakenteisiin, ekologiaan ja todellisuuden ymmärtämisen perimmäiseen ongelmaan kuten Orbit-yhtyeen biisissä Omen: "I've seen the future and I can't afford it. To tell you the truth, sir, someone just bought it."

Erityisesti Iso-Britanniassa yksi teknon merkittävimpiä alakulttuureja on keinotodellisuuden maailmaa painottava Virtual Reality -yhteisö. Alakulttuurin keskuudesta ovat nousseet eräät parhaista raveista sekä useat tietokoneanimaatiolla toteutetut mainiot musiikkivideot - esimerkiksi Dr. Deviousin tämänkesäinen Cyberdream.

Loppujen lopuksi tekno pakenee leimoja ja määreitä. Teknolle vakavuus ja ironia ovat sama asia, toisensa määrittäviä jin ja jang. Ei ole mitään järkeä taistella termien puolesta, kun ne ehkä jo nyt ovat kuolleita. Nobody knows and you decide!

Klubeja Interzonessa

Teknon sydänveri ovat ravit, mutta se on kehittänyt merkittävästi myös klubikulttuuria. Berliinin Tresor-klubi valtasi DDR:n valtionpankin entiset holvit. Frankfurtin Dorian Gray on rakennettu vanhaan lentokonevarastoon. Barcelonan Verdi on yhdistänyt flamenconäyttämön ja saksalaisen rautatieaseman. Kesän kotimainen klubihitti oli lyyrisine sisäpihoineen ja kauniine temppelinpäätyinen Victorsin jokasuuntainen It, jossa ihmiset tanssivat housen ja teknon voimalla kuin vienossa kesätuulessa.

Sosiologisesti mielenkiinrtoinen kehitys on banaalien turistiparatiisien - kuten Espanjan Ibizan ja Italian Riminin - muuttuminen Disneylandia muistuttaviksi teknoparatiiseksi. Esimerkistä käy Espanjan Pacha-diskoketju. Pancha on mauton yhdistelmä muovia, turisti-kitschiä, McDonalds-kulttuuria ja aurinkorasvaa. Discoissa soi viime kesänä yksinomaan tekno ja dance music.

Espanjan kuningas on ehtinyt jo lausua huolestumisensa Ibizan maailmanloppua enteilevästä bailaamisesta. Riminille pasuunanhuudon lähetti Paavi Paavali II, jonka mukaan Rimini toimii paholaisen asialla ja "on pahempi kuin Sodoma ja Gomorra."

Esimerkkinä huomisen teknologiaklubista käy Detroitin futuristinen Cyberclub. Saavut sisäänkäynnille, jossa tietokone rekisteröi yksilöllisen klubikortin ja läpivalaisee vaatetuksen. Jokaisesta sisääntulijasta otetaan valokuva, joka heijastetaan myöhemmin tv-ruudulle. Screenit esittävät sateenkaarimaisena mixinä Voyager-satelliitin lentoa, Arizonan autiomaata, Marsin avaruusmaisemaa ja dokumenttikuvaa vuoden -67 opiskelijamellakoista. Levyjä ja miksereitä ei tarvita - kaikki biitti on ohjelmoitu tietokoneeseen, joka toimii myös avustavana deejiinä. Tanssilattia reagoi lämpöön ja tunnelmaan. Mitä pidemmälle ilta etenee, sitä rajummaksi ja ja energisemmäksi musiikki ja lasereiden sähköinen tanssi muuttuvat.

Shamanismi ja teknopakanat

Teknolla on kaksi avainadjektiivia: teknologinen ja henkinen.

"Teknon avainsana on muutos, joka koskettaa koko maailmankylää. Länsimainen yhteiskunta, niin kuin me sen tunnemme, on kulkemassa tietään loppuun. Tilalle syntyy uusi globaali kulttuuri, joka perustuu neurosähköisiin verkostoihin", kiteyttää Cosmo.

Totaalisuudestaan huolimatta tekno jakaa softia energiaa. Klubi- ja rave-estetiikka sisälsi jo housen aikoihin selviä newage-viittauksia pentagrammien, tao-symbolien ja ristimerkkien muodossa. Tekno ja new age linkittyvät toisiinsa etenkin rauhallisuutta ja harmoniaa korostavassa 'chill out' -kulttuurissa.

"Mun perusajatukseni on, että äiti Gaia on elävä organismi ja Tietoisuus, johon voimme linkittää itsemme. Tekno on ajan ja avaruuden ylittävä tajuntatila. Raveissa koetaan jotain samaa kuin alkukristillisessä yhteisössä. Tekno on shamanistista transsimusiikkia, jossa saadaan yhteys maailmankaikkeuden perusvoimiin", jatkaa Cosmo.

Vesimiehen Ajan uuteen ilmestykseen uskoo erityisesti popahtava houseteknoa soittava brittiyhtye The Shamen. Shamenin (vapaasti suomennettuna shamaani) live-keikat toteutetaan valtavissa keinotodellisuushalleissa. Yhteys puhuu keskiajan mystiikoista, Aldous Huxleyn psykedeliasta, sienien syönnistä ja lähiajan maailmanlopusta yhtä ongelmattomasti kuin Viinanen tuloverosta. Shamenin biisissä Re-revolution amerikkalainen shamaanitutkija Terence McKenna syväluotaa todellisuuden tuhatkasvoista luonnetta. Yhtyeen paraikaa videonakin pyörivää biisiä LSI: Love - Sex - Intelligence voidaan pitää jonkinlaisena teknon kotina, uskontoja ja isänmaana.

Tämän jälkeen tuskin on yllätys, että Lemminkäisen Temppelin Ior Bock bailaa Intian teknobileissä tai että radiopappi Jorma Elovaara soittaa lähetyksissään hardcorea. Astrologi Lars Johansson vieraili keväällä Vanhan Pulse-bileissä ja huolestui stroboskoopin auraa vahingoittavasta kentästä.

Teknon ja new agen arvomaailmat kohtaavat erityisesti Brittein saarilla, jonka suurimmista teknotapahtumista on vastannut mystinen Spiral Tribe organisaatio. Spiral Tribe mieltää itsensä yhteiskuntaan leviäväksi tajuntavirukseksi, joka toteuttaa kapinallista lähetystyötään uuden tanssimusiikin kautta. Castlemortonin viimekeväiseen heimojen kokoontumiseen saapui lähes 30.000 reivaajaa. Samalla suurkaupunkien klubireivarit ja hippihenkiset travellerit kohtasivat. Teknosta tuli näin lähtemättömästi myös travellereiden musiikkia.

Hardcore muuttui kuin strobon iskusta earthcoreksi. Yhtäkkiä tanssiminen luonnossa on paljon enemmän "hip" kuin Lontoon savukoneinen klubi. Vihreä nurmi sivuutti teräksen ja betonin myös musiikkivideoilla.

"Mä koen että tekno ja ekologia liittyvät erittäin läheisesti toisiinsa. Tekno rakastaa ihmisiä ja luontoa. Jos se jotakin vihaa niin oman egoonsa käpertyneitä materialistisia pikkusieluja."

Oma pikkumystinen teknosalaisuutensa on Spiral Tribenkin suosima 23-mysteeri. Jo keskiajalta periytyy legenda, jonka mukaan luku 23 hallitsee ihmisen ja todellisuuden kannalta kriittistä tajuntamaailmaa. 23 oli alkemistien pyhä luku. Ihmisellä on 23 kromosomiparia. Äiti Tellus on kallellaan 23 astetta...

Muun muassa Mozartin, Picasson ja Burroughsin tiedetään tunnustautuneen 23-mystiikoiksi. Bostonin Media Labiin sijoitetun tohtori Zelzerin VR-laboratorion tunnus on niin ikään 23. Jos vain mahdollista, satuttaa Spiral Tribe suurimmat ravinsa kuukauden 23. päiväksi. Mysteeri tunnetaan kaikkialla ympäri. Teknoravit alkavat ympäri planeettaa hyvin usein klo 23.

Esko Almgrenia kannattaa silti tuskin hälyttää. Teknoraveista löytyy numeromystiikoita, kiviharrastajia ja valkoisen magian tutkijoita - mutta paljon enemmän tavallisia peruskristittyjä.

Ilman kasvoja ja tähtikulttia

Tekno on perusilmeeltään kasvotonta. Esiintymislavan, kohdevalon ja rockin litteän tähtikultin on korvannut interaktiivinen dna-koodi.

Kansikuvien ja musiikkivideoiden sijasta teknobändit ja -deejiit pysyvät yleensä tuntemattomina. Nimet ovat enemmän teknologisia koodeja kuin bändinimiä: LFO, G.T.O, Nexus-21, PSI-Q, Cosmic Baby, T-99, Moby, AMB-921, SQ-2... Ulkopuolisten on yleensä vaikea sanoa levylistoista, mikä on dj:n, mikä levy-yhtiön ja mikä biisin nimi.

Pisimmälle tämä 'no name' -ajattelu menee nimettömissä omakustanteita julkaistavissa 'white label' -levyissä. Koska teknomusiikin tekeminen ei vaadi jättimäisiä studioita, saatetaan uusi raita miksata ja purkittaa vain pari tuntia ennen rave-keikkaa.

Pienet kotistudiot ovat levyjättejä sata kertaa luovempia ja pystyvät reagoimaan muuttuville klubimarkkinoille. Asiat ovat noteeranut mm. talouslehti Economist. Lehti ihmetteli tanssimusiikkia koskevassa katsauksessaan, miten pienet nyrkkipajat ovat sekoittaneet levybisneksen luonteen. Esimerkkinä uuden polven musiikintekijöistä käy Berliinin DJ Mate, jota on kuvattu Saksan teknon jeesukseksi. Mate on vasta 17-vuotias, omistaa oman pienen levy-yhtiön ja teknolehden sekä soittaa parhaissa klubeissa. -80 luvun data-wizardit näyttäisivät olevan 90-luvun syntsavelhoja.

Myös suuret levyketjut ovat havahtuneet. Vaikka teknomusiikin volyymit ovat vielä pieniä Madonnaan tai Princeen verrattuna, kiinnostavat markkinat tulevaisuuden potentiaalina. Tanssimusiikin myynti kansainvälisestä levymusiikista oli vuonna 1988 vajaa neljäsosa, kaksi vuotta myöhemmin jo kolmasosa ja tänä vuonna vieläkin enemmän. Viime aikojen kehitys on näyttönyt, miten suosituimmista teknoyhtyeistä on tullut koko maailman tuntemia tähtiä kuten LFO, 808 State ja 2 Unlimited.

La Musique Europeenne

Tekno on lähtökohdiltaan transglobaalia musiikkia. Sen biitti soi yhtä innostavana Helsingistä Barcelonaan. Moskovasta Frankfurtiin ja Tokiosta Los Angelesiin. Silti tekno on korostuneesti eurooppalaista musiikkia.

"Olemme ristiretkellä. Eurooppa on kotimaa ja tekno kansainvälinen ajattelutapa. Jenkit pitäköön rokkinsa ja kantrinsa", sanoo R&S Recordsin menestynyt tuottaja-omistaja Renaat van de Papilieri.

Mantereen johtavat teknomaat ovat Saksa, Belgia ja Englanti, joilla kullakin on vahvat kansalliset tunnuspiirteensä. Kaupunkikeskuksia on kolme: yhdentynyt Berliini, aina kansainvälinen Lontoo sekä Belgian keskiaikainen Ghent, jonne on ryhmittynyt kymmeniä merkittäviä tekno-labeleita - muun muassa genren johtavat levymerkit R&S ja Music-Man.

Selvimmin havaittava on ero mannermaan ja Englannin välillä. Mannermaan tekno suosii voimakasta ja yksinkertaista hardcorea. Britit ovat aina ottaneet rennommin. Englannin tyyli on selvästi kevyempää ja runollisempaa groovea, jossa sävyt ja värit kukkivat saksalaisen Alien-maiseman sijaan. Ero näkyy myös tanssissa. Saksassa tanssitaan kuin venäläiset tankit - ryhdillä ja paatoksella. Brittien tyyli muistuttaa roottorikoneen räppimäistä lentoonlähtöä.

Erityisesti Hollannissa, Englannissa ja Saksassa tekno on eräänlaista labour-musiikkia. Belgiassa ja Etelä-Saksassa vaikute on keskiluokkaisempi. Yhdysvaltojen länsirannikolla tyyli on Euroopan selvästi yläluokkasempi Ellisin Below the Zeron hengessä. Tuoreessa muistissa on, miten Basic Instinct -elokuvan rikas kirjailijatar Sharon Stone keikuttaa pyllyään kalifornialaisessa teknodiskossa Channel X:n listahitin Rave the Rhythm tahdissa.

Love Parade ja D-markat

Teknoheimon oma "woodstock" kokosi massat Berliinin neljänteen Love Paradeen viime heinäkuussa. Paraatia johti Frankfurt Possen järkälemäinen yhdistelmärekka. Katolla heilui kapellimestarina avaruussoturiksi pukeutunut DJ Sven Väth.

Paraatin kehitys kuvaa teknomusiikin suosion kotkanlentoa: vuonna -89 150 reivaajaa, vuonna -90 2.000, vuonna -91 7.000 ja tänä vuonna lähes 15.000. Tapahtuman sloganina kaikui euforinen The Spirit Makes You Move, Love Paraden esitteessä rakkaudenhenki kiteytettiin sanoihin Freedom, Unity, Equality, Respect ja Fun

Mutta mitalilla on toinenkin puolensa. Teknon suosion myötä kaupallisuudesta on muodostunut yhteisön sisäinen ongelma. Deejiiden alakulttuurina alkanut musiikki on jo kauan sitten muuttunut hyvin organisoiduksi pienteollisuudeksi.

Tupakkayhtiö Philip Morris sponsoroi kesällä kahta suurenluokan kulttuuritapahtumaa: Kasselin Documentaa ja Berliinin Love Paradea. Maydayn pääsponsorina olivat Music Tv ja Marlboro. Love Paradeen ympäri mannerta saapuneille reivareille jaettiin ilmaisia näytetupakoita varta vasten suunnitellussa Love-askissa. Kriittisimmät kysyivät, mitä tekemistä krääsäkioskeilla ja 40 D-markan pääsymaksulla oli rakkauden asian kanssa.

Ääriesimerkistä käyvät Iso-Britannian massiiviset Biology-ravit. Biology on nk. payrave, "turistiravit", johon Spiral Triben hengenheimolaiset eivät vahingossakaan eksy. Biology mainostaa kalliisti painetulla 4-väriflyerillä, johon on siististi painettu kartta ja ajo-ohjeet. Sisäänpääsystä veloitetaan 15 puntaa - maksun voi suorittaa luottokortilla.

Kuilu laillisen payraven ja laittoman "aateravin" välilä on vähintään yhtä iso kuin Vivaldin ja Nina Hagenin.

Garage, ambient, post-dance...

Mikä on teknon tulevaisuus? Ainakin hysteria tasaantuu ja muuttuu rauhallisemmaksi ambientin viitoittamaa tietä. Tekno kurottaa entistä rohkeammin luonnon ja avaruuden ääniin.

Lontoon klubi-deejiiden keskuudessa tehty gallup nimesi syksyn päätrendiksi 'garage'-housen. Uuden tanssimusiikin seminaareissa on viime aikoina innostuttu 'acid-jazzista' ja progressiivisesta housesta. Saksalaisen teknolehti Frontpagen päätoimittaja Jürgen Laarmann puhuu post-teknosta.

Englantilainen dj-lehti Mixmag peräänkuuluttaa älykästä, kompromisseja välttävää teknoa, joka olisi muutakin kuin bailumusiikkia. Raveissa soiva biitti, se sanoo, on jo niin mainstreamia, että "todellinen" tekno on palannut juurilleen ja muuttunut massoja vältteleväksi undergroundiksi. Uutta "techno with real brain" edustaa mm. Colin Dalen ja Faverin Knowledge-klubi Lontoossa.

"Tuskin menee enää kauan, kun markkinoille tulee uskonnollista teknoa kristillisen räpin ja hevin tapaan", naurahtaa Cosmo.

Tärkeintä ja hienointa teknossa on sen jatkuva, hysteerinen ja peräänantamaton tanssi musiikkiflipperin ylärummuissa. Terminologia ei enää ole olennaista. Teknon, rokin ja popin väliset rajat muuttuvat epäkiinnostaviksi, kun ne kaikki kuitenkin vaikuttavat toisiinsa.

Esimerkiksi U2:n ja pehmoteknon rajat ovat kovin lähellä toisiaan. Pet Shop Boys on julkaissut toimivat teknolevyn. Hevin ja teknon yhdistävä 'metalhouse' pystyy kaikkien hämmästykseksi yhdistämään kitaran ja systetisaattorin. Perinteisessä rock-kentässä on teknovaikutuksia imenyt mm. Provinssirockissakin esiintynyt Primal Scream.

Epilogi eli viimeinen biitti

Jokainen sukupolvi tekee yhden ja saman perusvirheen; se kuvittelee keksineensä itse Lopullisen Genren, aloittaneensa Uuden Aikakauden, julistaneensa Voittamattoman Mafinestin. Näin kävi rockille. Näin käy varmasti myös teknolle.

"Meillä on vain pari-kolme vuosikymmentä aikaa rakentaa eheä maailmankylä. Kyky uneksia ja uskoa tulevaisuuteen on teknon tärkein perusvoima."

Minua ilahduttaa suuresti tuntea Cosmon kaltaisia ihmisiä, joille teknomusiikki on ihanteiden ja arvojen lähetystyötä. Tämän jutun tausta ei ole olla objektiivinen. House- ja teknomusiikki ovat olleet ensimmäinen tajuntaani kunnolla iskeytynyt populaarimusiikin muoto. Tekno on minulle koko planeetan laajuinen viestinnällinen alakulttuuri, jossa ihmiset, tapahtumat ja bitit sinkoilevat kuin Wendersin elokuvassa.

Suurin osa tuntemistani teknoihmisistä ei allekirjoita näitä ajatuksia, koska tekno ei loppujen lopuksi allekirjoita yhtään mitään. Teknobiittiin friikahtaneen Frank Papan sanoin: "Kaiken loppu ei ole minkään alku."

Mihin siis tekno pyrkii? Pyrkiikö se mihinkään? Ehkä hyperaktiiviseen ekstaasiin tai buddhalaiseen valaistumiseen! Ehkä naivilla lapsen uskollaan kohti parempaa maailmaa!

En minä tiedä. Miksi pitäisi tietää? Tekno on älykästä hauskanpitoa. Unohda trendit ja teoriat. 'Just do it!'


Referenssit

Organisaatiot

Organisaatiot eli bailunjärjestäjät ovat teknomaailman isännöitsijät ja talonmiehet, jotka vastaavat pelin uuvuttavimmasta osasta: tajuntakasinoiden jatkuvasta pyörimisestä. Organisaatio on suureellinen ja juhlallinen termi: oikeampaa olisi puhua 90-luvun Teiniliitosta.

tekno-aktit '92

Kotimaa

Eurooppa

Ulkomaiset tekno-aktit suomessa

Tulossa

Teknofetissit

Sanamagiaa

Uutena trendinä ja tyylinä tekno vilisee vieraita slangisanoja, joilla tosidiggarit eroavat massasta. Listaan on koottu keskeisimpiä tekno-sanoja. Uusia termejä syntyy kuukausittain.


Acid Teknon isoserkku Atlantin takaa. Detroitin teollinen alitajunta.

Beatbox Radio Cityn pelastava parituntinen uudemman rytmiurheilun parissa.

Bifffff Savukoneen sinkauttama eroottinen tuhahdus keskellä tanssilattiaa.

Bleep & Klonk Teknon historiallisesti tärkeitä alasuuntauksia. Bleeb suosii avaruusääniä, klonk revittelee metallisia rumpusoundeja.

BPM, beats per minute, biittiä minuutissa Erittäin yleinen nopeusyksikkö, jolla tekno luokitellaan eri nopeuskasteihin. 130 bpm alkaa olla jo tanssittava. 150 bpm lähestyy kunnon aerobiciä. Nopein tiedossa oleva, vielä jotenkuten tassittava teknobiisi on tavoittanut 200 bpm:n rajan.

Breakbeat Erityisesti englantilaisten suosima rikotun biitin tekno. Hyvin edustettuna MTV:n Party Zonessa.

Chill out Kaikkeen rentoutumiseen ja rauhallisiin fiiliksiin viittaava termi. Esim. bailuissa on usein omat chill out -alueensa.

Corporate 09 Suomen ensimmäinen tekno-CD:n Mind Proben julkaissut bändi.

Crash-groove Teknon ja punkin yllättävä ristisiitos. 90-luvun Sigue Sigue Sputnik.

Cyberpunk Nykykulttuurin science fiction - suuntaus rooli- ja videopeleistä musiikkiin. Korostaa ihmisen ja koneen välistä suhdessa. Teknomusiikin on katsottu olevan osa laajempaa cyberpunk-kulttuuria.

Cyberspace Scifi-kirjailija William Gibsonin lanseeraamasta keinotodellisuusverkosta on tullut yleishyödyllinen slangisana. Käytetään usein teknoravien ja biisien nimenä.

Das Boot Kevytteknon hampurilainen läpimurto puhuttelee loistavat, yksinkertaisen ideansa takia. Nosti sukellusveneet takaisin trenditietoisuuteen.

Detroit Home sweet home. Kolmannen aallon luovuus syntyy toisen aallon teollisuusangstista. Housekulttuurin Äiti Maa ja Inner City -yhtyeen kotipaikkakunta.

Disco 2000, myös neodisco Lähivuosien Uusi Uljas Maailma, joka yhdistä teknobiitin ja savukoneen discon keinotekoiseen trash-kulttuuriin.

Doors of Perception Kirjailija-tiedemies Huxleyn meskaliinikokeilut laajennettuja Timothy Learyn & Co LSD-tripeillä. Vetosi Jim Morrisoniin ja erityisesti teknon ambient-suuntaukseen. Kalevalassa langettiin loveen. Nyt siihen päästään musiikin ja ravien magneettisella yhteistunnelmalla.

DJ Perinteisesti se discon laiska ja narsistinen tiskijukka. Nykyään vibojen luoja, puolijumala ja syntetisaattorikoneiston robottiosa.

E Liisa Ihmemaassa.

Emilia Teknon suojeluspyhimys ja atomiajan Afrodite. Kaunotar ja teknon Nefernefernefer, jonka silmiin hukkuu yhtä helposti kuin violettiin UV-valoon.

Eno, Brian Sävy- ja tasorikkaan ambient-teknon tunnustettu edelläkävijä.

Flyer, flaijeri (teknovitsinä myös plaijeri) Kauniisti, nykyisin yleensä 4-värisenä suunniteltu mainoslappu, jolla tiedotetaan tulevista klubeista ja raveista. Voittaa kirkkaasti galleriakutsut ja kunnallisvaalimainokset. Suurinpiin megaraveihin saatetaan jakaa joka 50.000 flaijeria.

Gabberhouse Syksyn teknorintaman ultratotaalinen terminaattori lippulaivanaan Rotterdam Termination Sources biisi Poing!

HC ks hardcore.

Hardcore (myös hartcore) Teknon nopein ja rajuin suuntaus, jolla on fanaattiset kannattajansa etenkin Saksassa ja Belgiassa. Tunnetaan myös nimellä Saksalainen marssimusiikki.

House Yleisnimitys 80-luvun puolessa välissä syntyneelle uudelle tanssimusiikille, joka korostaa liikettä ja energiaa hauskanpidon bensiininä.

James Brown is still alive! Oma asemansa teknosanoituksissa on kantaaottavilla sisäpiirivitseillä. Hellyyttävin on soul-mies Browniin viime kesänä kohdistunut, moniosainen irvailu.

Kaaos Tekno rakastaa kaaosta ja fraktaalitajuntaa. Esimerkiksi Dr. Bakerin biisi k-a-o-s.

Kaasunaamari Ikoni ylitse muiden. Acidin smile-merkki muuttui teknon kaasunaamariksi. Die Gasmaske!

Kilo on tuhat wattia ja bailujärjestäjän alituinen huolenaihe. Yhtä kiloa vastaa tavallisesti yksi Upo Perukarhun kokoinen p/a-kaiutin. Jo muutama kilo riittää loistavasti kuulovammaan, mutta vasta 8-16 kilolla päästään ylempään T-keskisarjaan.

Kraftwerk Ilman saksalaisten Ydinvoimalaa tuskin olisi teknoakaan.

Leary, Timothy Hipit vaviskaa - teknopakana Timothy Leary on julkaissut teknolevyn! Erityisesti amerikkalainen tekno muistuttaa 70-vuotiaan happovaarin ansiot vapaamman planeetan missionäärinä. Presidentti Nixon kuvasi 60-luvulla Learya maailman vaarallisimmaksi mieheksi.

MC, Master of Ceremony Sananiekka, joka iskee partyihin tunnelman huutamalla mikrofoniin räppimäisiä iskulauseita. Suosittu erityisesti Enlannin breakbreatissa.

MIDI Teknon lingua franca. Elektroniikkajätti Sonyn kehittämä kyberneettinen esperanto. Muutti livekeikat savukeaskin kokoiseksi DAT-nauhaksi.

Mix, miksi Digitaalisen ajan syntsacocktail. Onnistunut mixaus on teknokulttuurin alkemia ja kuninkuuslaji. Alkuaineet sekoitetaan tietokoneen muistissa, kemiallinen dna luodaan mixaajan aivoissa.

Muutos Kaiken teknoajattelun Alfa ja Omega. Pysyvää on vain liike ja muutos, kosmisen Shiva-jumalan tanssi universumin liekeissä.

Neo-acid Erityisesti Chicagon Robert Armanin ja Italian Leo Anibaldin uusi teknolinjaus.

N-R-G Energia, voima ja sieluntila, jossa kaikki on mahdollista, taivaat aukenevat ja autiomaassa sataa mannaa.

Pomarfinn Pommisuomalainen, joka pukeutuu kumisaappaisiin, äänestää valtapuolueita, kuuntelee Kake Randelinia ja asuu Malmilla.

Porvari, "Saksalaiset porvarit". Myös ns. lintukirja Ironinen ilmaus pahimmille, Plastic Pony rekvisiittaan sonnustautuneille Saksan teknoajille.

Party Zone kaiken maailman Ray "Empty Head" Cokeseilla ja idiootti-Rebecoilla miehitetyn Music TV:n pelastus on VJ Simonen vetämä Party Zone lauantaiöisin klo 00-02.

Ragga-tekno Uskomaton mutta toimiva sekoitus teknoa, räppiä ja reggaeta. Suosittu pelkästään Englannissa.

Rave, suomalaisittain ravi tai ravit Tuhansia ihmisiä kokoava massatapahtuma, jossa jaetaan house/tekno-musiikin tunnelma kuin kirkon pyhä ehtoollinen. Suosituimpia rave-paikkoja ovat hylätyt varastot ja tehdassalit. Ravet jaetaan vielä laillisiin ja laittomiin, jotka jälkimmäiset järjestetään ilman poliisilupaa.

Reiveri Ravien vakioasiakas. Hyvä ihminen.

Remix, rmx Biitin sähkömagneettinen uudelleenkierrätys. Ks. mix.

Rock Tv-pastoreita ironisoivan teknoriimin mukaisesti: rock'n'roll is the devil's music.

Saksalainen marssimusiikki eli harthouse Saksalaisten ryhdikäs tapa välttää vapaa-ajan ongelmat. Tanz macht frei!

Savu Ei oikeaa teknoa ilman metallista savupeittoa.

Space Käyttökelpoinen yleissana yhtä hyvin biisille, klubille tai raveille kuin kaljamerkille. Erityisesti venäläinen tekno on ominut avaruusteeman itselleen.

Stakker "Mitä helvettiä", totesi useampikin orastava teknosielu MTV:n aloittaessa pari vuotta sitten yölliset euroteknolähetykset. Kun teknon kansallismuseo joskus perustetaan, asetetaan sisäänkäynnin viereen Stakkerin musiikkivideot. Erityisesti Humanoid.

Strobo Kiivaasti vilkkuva valolaite, joka antaa raveille oikean ilmeen ja biitin. Atomiajan sydäntahdistin tekee kaikesta kauniin. Harold Edgertonin uskonnollinen innovaatio, johon friikkasi ensin 60-luvulla hipit ja kaksi vuosikymmentä myöhemmin house.

Suomi-rock Parempi kaikille osapuolelle, kun asiasta en sano sen enempää.

Syntsa Yleisesti hyväksytty taikakalu Erasuren Abba-kopioista Kaija Saariahon klassiseen Stillebeniin. Syntetisaattorin ja sämplerin käyttö on ollut musiikin tekemisen desktop publishing. Isot studiot ja äänittämöt muuttuivat kuin taikaiskusta koti-Amigan muistipaikoiksi. Syntsa on teknohousen sähkökitara. 80-luvun lopun myötä syntsa tunnusti vihdoin itsenäisyytensä: siitä tuli omintakeinen instrumentti eikä vain live-soittimien typerä klooni.

Sämple House/tekno -maailman cut&paste. Copyright-poliisien kauhu-uni. Kaikki on käytettävissä. Paras ja aidosti uutta luova biisi tyytyy usein vain yhdistämään vanhaa. Turha moralisoida. Näin se on ollut aikaisemminkin. Shakerpeare blokkasi Plutarkhosta. Housen myötä blokkaaminen muuttui readymade-taiteeksi.

Tekno, tekkno, techno Nopeaa ja voimakasta, selkeästi syntetisaattoripohjaista tanssimusiikkia. Toisaalta ei uutta alla auringon: Dante oli oman aikansa kyberpunkkari ja Bachin fuugat technohouse.

Todellisuus "Huomenna todellisuudesta tulee yksi suhteellisimpia sanojamme." (VR-buddha Jaron Lanier)

Toffler, Alvin Jokaisen teknoihmisen Pyhä Apostoli Paavali.

Traveller Urbaani nomadi, eräänlainen vapaaehtoinen paimentolainen, joka perustaa elämänsä vihreään omavaraisuuteen ja hitech-tietoverkkoihin.

Ultra Zone Teknoravit hyväksyttiin readymade-taiteena jo Kasselin Documentaan. Suomessa tekno valloitti gallerian Asko Sutisen ja Eeropekka Riskalin elokuisessa ambient-tilassa.

Underground Resistance Teknomusiikin Public Enemy, jonka juuret Detroitissa. Sama projekti julkaisee kansainvälistä GTP-teknobibliaa.

Vibat, eli fiilikset Teknon tärkeimmäksi yksittäiseksi päämääräksi on usein kuvattu "to creato good vibes". Kaikki lähtee puolivakavasta groove-euforian tavoittelusta. Sensitiivisen herkkä asia. Viboja lasketaan niin kuin ecut. Vibatkin kelluvat.

VR Virtual Reality. 2000-luvun Valtionrautatiet. Kts myös. keinotodellisuus.

Warehouse Jo vanhentunut termi acid-housen ajoilta. Tarkoittaa tehdashallia tai varastoa, jossa ravia (aik. warehousu-bailut) järjestetään.

- Mika Waltaria lainatakseni: "Päivä on työtä ja tylsyyttä, yö elämää ja lennokasta mielikuvitusta varten."

Zippi Jo parin vuoden takainen termi hitech-hipille. Sopii hyvin tekno-ihmisen kuvaukseksi. Vrt. Timothy Learyn käsite "hitech pagan".


(C) Sam Inkinen
Luvatta CITY-lehdestä 19/92 monentanut Joha.